سریع ترین راه برای شناخت قطعات الکترونیکی (0 تا 100)

بازدید: 1,124 بازدید
Untitled 1 1

قطعات الکترونیکی متعددی وجود دارند که برای ساخت مدارهای الکترونیکی استفاده می شوند. بدون این اجزا ، طراحی مدارها هرگز کامل نمی شوند یا عملکرد خوب و درستی ندارند. این قطعات شامل مقاومت ها، دیودها، خازن ها، مدارهای مجتمع (آی سی) و … می باشد. برخی از این قطعات شامل دو یا چند پایانه هستند که به برد مدار لحیم می شوند. برخی ممکن بسته بندی شده مانند مدارهای مجتمع باشند که در آنها قطعات نیمه هادی مختلف یکپارچه شده اند. در اینجا یک مرور مختصر از هر یک از این اجزای الکترونیکی اساسی آورده شده است و می توانید با کلیک کردن روی پیوندهای پیوست شده اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

اجزای اصلی الکترونیک

این اجزا عناصر اساسی و اصلی مدار هستند که برای طراحی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شوند. این قطعات دارای حداقل دو پایانه هستند که برای اتصال به مدار استفاده می شود. طبقه بندی قطعات الکترونیکی می تواند بر اساس کاربرد آنها مانند فعال ، غیر فعال و الکترومکانیکی انجام شود.

قطعات الکترونیک

در طراحی مدار الکترونیکی موارد زیر در نظر گرفته می شود:

اجزای الکترونیکی اساسی: خازن ، مقاومت ، دیود ، ترانزیستور و غیره

منابع تغذیه: ژنراتورهای سیگنال و منبع تغذیه DC.

ابزار اندازه گیری و آنالیز: اسیلوسکوپ پرتو کاتدی،Lcr متر ها، مولتی متر و غیره.

اجزای فعال

این قطعات برای تقویت سیگنال های الکتریکی برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این قطعات را می توان مانند یک مدار AC در دستگاه های الکترونیکی برای محافظت از ولتاژ و افزایش قدرت انجام داد. اجزای فعال برای انجام وظیفه خاص خود به منبع انرژی ، معمولاً به صورت جریان مستقیم نیاز دارند. آنها می توانند جریان برق را به نحوی دستکاری کنند. بیشتر اجزای فعال شامل دستگاه های نیمه هادی مانند دیودها ، ترانزیستورها و مدارهای مجتمع می باشد.

مقاومت ها

مقاومت یک قطعه الکترونیکی پسیو دو پایانه است که برای مخالفت یا محدود کردن جریان استفاده می شود. مقاومت بر اساس اصل قانون اهم کار می کند که می گوید “ولتاژ اعمال شده در پایانه های مقاومت مستقیماً با جریان عبوری از آن متناسب است”.واحد مقاومت اهم است.مقاومت ها بر اساس مشخصات زیر مانند قدرت ، نوع مواد مورد استفاده و مقدار مقاومت طبقه بندی می شوند. این انواع مقاومت برای کاربردهای مختلف استفاده می شود.

1.مقاومت های ثابت

این نوع مقاومت برای تنظیم شرایط مناسب در مدار الکترونیکی استفاده می شود. مقادیر مقاومت در مقاومت های ثابت در مرحله طراحی مدار تعیین می شود، بر این اساس نیازی به تنظیم مدار نیست.مقاومت های ثابت اکثرا به صورت جند می باشند که برای محاسبه آنلاین مقدار آنها می توانید به اینجا مراجعه کنید.

 مقاومت ثابت

2.مقاومت های متغیر

دستگاهی که برای تغییر مقاومت با توجه به نیاز ما در یک مدار الکترونیکی استفاده می شود ، به عنوان مقاومت متغیر شناخته می شود. این مقاومتها شامل یک عنصر مقاومت ثابت و یک نوار لغزنده است که به عنصر مقاومت ضربه می زند. معمولاً از مقاومت های متغیر به عنوان یک دستگاه سه ترمینال برای کالیبراسیون دستگاه استفاده می شود.

انواع مقاومت های متغیر

خازن ها

خازن ها به طور گسترده ای برای ساخت انواع مختلف مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. خازن یک جزء الکتریکی دو ترمینال منفعل است که می تواند انرژی را در یک میدان الکتریکی به صورت الکترواستاتیکی ذخیره کند. به عبارت ساده ، به عنوان یک باتری کوچک قابل شارژ عمل می کند که برق را ذخیره می کند. با این حال ، برخلاف باتری ، می تواند در یک ثانیه شارژ و تخلیه شود.یک خازن سیگنال های DC را مسدود می کند و به سیگنال های AC اجازه می دهد و همچنین با یک مقاومت در مدار زمان بندی استفاده می شود.انرژی ذخیره شده در خازن Q = CV است که در آن C ظرفیت خازن و v ولتاژ اعمال شده است.

انواع خازن

اجزای خازن

خازن ها انواع مختلفی دارند مانند خازن های فیلم ، سرامیک ، الکترولیتی و متغیر. برای یافتن عدد مقدار آن و روش های کدگذاری و رنگ استفاده می شود و همچنین می توان مقدار ظرفیت خازن را با LCR مترها پیدا کرد. لطفاً برای آشنایی بیشتر با خازن ها به این لینک مراجعه کنید.

سلف ها

یک سلف همچنین به عنوان مقاومت AC نامیده می شود که انرژی الکتریکی را در قالب انرژی مغناطیسی ذخیره می کند. در برابر تغییرات جریان مقاومت می کند و واحد استاندارد اندوکتانس هانری(h) است.

به قابلیت تولید خطوط مغناطیسی ، اندوکتانس گفته می شود.

اندوکتانس به صورت L= (µ.K.N2.S)/I  محاسبه می شود که در آن:

‘L’ اندوکتانس است ،”μ” نفوذپذیری مغناطیسی است ،’K’ یک ضریب مغناطیسی است ،”S” سطح مقطع سیم پیچ است ،’N’ تعداد دور سیم پیچ ها است و “L” طول سیم پیچ است.

سایر اجزای الکترونیکی غیرفعال شامل انواع مختلف سنسورها ، موتورها ، آنتن ها ، و غیره است. برای کاهش پیچیدگی این مقاله ، چند مورد از اجزای غیرفعال در بالا مورد بحث قرار گرفته است. لطفاً برای اطلاع بیشتر از سلف ها به این لینک مراجعه کنید.

inductors

قطعات الکترونیکی فعال

این اجزا به منبع انرژی متکی هستند و قادر به کنترل جریان الکترون از طریق آنها هستند. برخی از این اجزا نیمه هادی هایی مانند دیودها ، ترانزیستورها ، مدارهای مجتمع ، نمایشگرهای مختلف مانند LCD ، LED ، CRT و منابع تغذیه مانند باتری ها ، سلول های PV و سایر منابع تغذیه AC و DC هستند.

دیودها

دیود دستگاهی است که اجازه می دهد جریان در یک جهت جریان یابد و معمولاً با مواد نیمه هادی ساخته می شود. دارای دو پایانه آند و پایانه کاتد می باشد. اینها بیشتر در تبدیل مدارهایی مانند مدارهای AC به DC استفاده می شوند. این انواع مختلف مانند دیودهای PN ، دیودهای زنر ، LED ها ، فوتودیودها و غیره هستند. لطفاً برای اطلاع بیشتر در مورد دیودها به این پیوند مراجعه کنید.

انواع دیود

ترانزیستورها

ترانزیستور یک دستگاه نیمه هادی سه پایانه است. بیشتر از آن به عنوان یک دستگاه سوئیچینگ و همچنین به عنوان یک تقویت کننده استفاده می شود. این دستگاه سوئیچینگ می تواند ولتاژ یا جریان را کنترل کند. با کنترل ولتاژ اعمال شده به یک ترمینال ، جریان جریان را در دو ترمینال دیگر کنترل می کند. ترانزیستورها دو نوع هستند ، ترانزیستورهای اتصال دو قطبی (BJT) و ترانزیستورهای اثر میدان (FET). و بعلاوه ، اینها می توانند ترانزیستور PNP و NPN باشند. لطفاً برای اطلاع بیشتر از ترانزیستورها به این پیوند مراجعه کنید.

transistor 1

مدارهای مجتمع (آی سی)

اگرچه PCB ها می توانند مزایای زیادی را ارائه دهند ، اما اکثر ابزارهای مدرن مانند رایانه ها و تلفن های همراه به مدارهای پیچیده ای نیاز دارند که دارای هزاران و حتی میلیون ها قطعه هستند. این جایی است که مدارهای مجتمع وارد می شوند. آنها مدارهای الکترونیکی کوچکی هستند که می توانند درون یک تراشه سیلیکونی کوچک قرار بگیرند. جک کیلبی اولین مدار مجتمع را در سال 1958 در Texas Instruments اختراع کرد. تنها هدف IC ها افزایش کارایی دستگاه های الکترونیکی و کاهش اندازه و هزینه تولید آنها است. با گذشت سالها ، مدارهای مجتمع با پیشرفت تکنولوژی همچنان پیچیده تر شده اند. به همین دلیل رایانه های شخصی ، لپ تاپ ها ، تلفن های همراه و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی روز به روز ارزان تر و بهتر می شوند.لطفاً برای اطلاع بیشتر از مدارهای مجتمع به این پیوند مراجعه کنید.

آی سی

نمایشگرها

LCD: یک صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) یک فناوری صفحه نمایش تخت است که بیشتر در برنامه هایی مانند مانیتور کامپیوتر ، نمایشگر تلفن همراه ، ماشین حساب و غیره استفاده می شود. این فناوری از دو فیلتر و الکترود قطبی برای غیرفعال کردن یا فعال کردن عبور نور از پشت بازتابنده به چشم بیننده استفاده می کند. لطفاً برای آشنایی بیشتر با LCD به این پیوند مراجعه کنید.

صفحه نمایش مانند LCD 16X2 پرکاربردترین ماژول در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی است. این نوع نمایش شامل 2 ردیف و 16 ستون است ، بنابراین به عنوان صفحه نمایش الفبایی شناخته می شود. این نوع نمایش برای نشان دادن بالاترین 32 کاراکتر استفاده می شود. لطفاً برای اطلاع بیشتر از LCD 16 X 2 به این لینک مراجعه کنید.

ال سی دی

منابع تغذیه

منابع مختلف تغذیه مورد استفاده در مدارها منبع تغذیه DC و باتری است.

منبع تغذیه DC

منبع تغذیه ، همانطور که از نامش پیداست ، در درجه اول برای توزیع نیروی الکتریکی مستقیماً در قطعات الکترونیک استفاده می شود و به آنها انرژی مورد نیاز برای کار را می دهد. منبع تغذیه جریان الکتریکی را که به آن  وارد می شود را به ولتاژ و جریان لازم برای تغذیه یک بار ، مانند موتور یا دستگاه الکترونیکی ، تبدیل می کند. هدف منبع تغذیه این است که بار را با ولتاژ و جریان مناسب تغذیه کند. جریان باید به صورت کنترل شده – و با ولتاژ دقیق – به طیف وسیعی از بارها ، گاهی اوقات به طور همزمان ، بدون اجازه تغییر در ولتاژ ورودی یا سایر دستگاه های متصل بر خروجی تأمین شود.

منبع تغذیه dc

رله

رله یک سوئیچ الکتریکی است.رله ها ابتدا در مدارهای تلگرافی راه دور به عنوان تکرارکننده سیگنال مورد استفاده قرار گرفتند: آنها سیگنال وارد شده از یک مدار را با انتقال آن بر روی مدار دیگر تازه می کنند. رله ها در مبادلات تلفنی و رایانه های اولیه برای انجام عملیات منطقی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند. لطفاً برای اطلاع بیشتر از رله به این لینک مراجعه کنید.

رله

LED

دیود ساطع کننده نور (LED) یک منبع نوری نیمه هادی است که هنگام عبور جریان از آن ، نور ساطع می کند. الکترونهای نیمه هادی با حفره های الکترون ترکیب شده و انرژی را به شکل فوتون آزاد می کنند. رنگ نور (مربوط به انرژی فوتون ها) با انرژی مورد نیاز برای عبور الکترون ها از شکاف باند نیمه هادی تعیین می شود. نور سفید با استفاده از چند نیمه هادی یا لایه ای از فسفر ساطع کننده نور بر روی دستگاه نیمه هادی به دست می آید. LED ها نسبت به منابع نور رشته ای دارای مزایای زیادی هستند که از جمله آن می توان به مصرف برق کمتر ، طول عمر بیشتر ، بهبود استحکام فیزیکی ، اندازه کوچکتر و تعویض سریعتر اشاره کرد.

میکروکنترلرها

میکروکنترلر یک میکرو کامپیوتر فشرده است که برای کنترل عملکرد سیستم های تعبیه شده در ماشین های اداری ، روبات ها ، لوازم خانگی ، وسایل نقلیه موتوری و تعدادی ابزار دیگر تولید شده است. میکروکنترلر شامل قطعاتی مانند – حافظه ، لوازم جانبی و مهمتر از همه پردازنده است. در اصطلاحات مدرن ، یک میکروکنترلر شبیه به یک سیستم روی تراشه (SoC) است ، اما از پیچیدگی کمتری برخوردار است. SoC ممکن است شامل میکروکنترلر به عنوان یکی از اجزای آن باشد ، اما معمولاً آن را با لوازم جانبی پیشرفته مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) ، ماژول Wi-Fi یا یک یا چند پردازنده دیگر ادغام می کند. لطفاً برای آشنایی بیشتر با میکروکنترلر به این پیوند مراجعه کنید.

سوئیچ ها

در مهندسی برق ، سوئیچ یک جزء الکتریکی است که می تواند مسیر رسانایی را در یک مدار الکتریکی قطع یا متصل کرده ، جریان الکتریکی را قطع کرده یا آن را از یک هادی به دیگری هدایت کند.رایج ترین نوع سوئیچ یک دستگاه الکترومکانیکی است که از یک یا چند مجموعه تماس الکتریکی متحرک متصل به مدارهای خارجی تشکیل شده است و هنگامی که یک جفت اتصال برقرار است ، جریان می تواند بین آنها منتقل شود.

سون سگمنت

سون سگمنت که به عنوان “نمایشگر هفت بخش” نیز نوشته می شود، از هفت LED (از این رو نام آن را تعیین کرده اند) تشکیل شده است که به صورت مستطیلی مطابق شکل چیده شده اند. هر یک از هفت LED که  یک سگمنت نامیده می‌شود، زیرا زمانی که قطعه روشن می‌شود، بخشی از یک رقم عددی (اعم از اعشاری و هگز) را تشکیل می‌دهد که نمایش داده می‌شود. به هر یک از هفت LED در نمایشگر یک بخش موقعیتی داده می شود که یکی از پایه های اتصال آن مستقیماً از بسته بندی پلاستیکی مستطیلی بیرون آورده شده است. این پین‌ها ال‌ای‌دی های جداگانه از a تا g نشان‌دهنده هر LED جداگانه هستند. سایر پین های LED به هم متصل شده و سیم کشی شده اند و یک پین مشترک ایجاد می کنند. برای آشنایی بیشتر با نمایشگر سون سگمنت به این لینک مراجعه کنید.

سون سگمنت

دستگاه های تست و اندازه گیری

هنگام اتصال یا طراحی مدارهای الکتریکی یا الکترونیکی، تست پارامترهای مختلف و همچنین اندازه گیری آن ها بسیار ضروری است، مانند ولتاژ، فرکانس، جریان، مقاومت، ظرفیت خازن و غیره. برای این منظور می توان از  مولتی متر ، اسیلوسکوپ ، ژنراتور سیگنال استفاده نمود.

اسیلوسکوپ

آیا تا به حال متوجه شده اید که در حال عیب یابی مداری هستید که به اطلاعات بیشتری نسبت به یک مولتی متر ساده نیاز دارید؟ اگر نیاز به کشف اطلاعاتی مانند فرکانس، نویز، دامنه یا هر ویژگی دیگری دارید که ممکن است در طول زمان تغییر کند، به یک اسیلوسکوپ نیاز دارید. اسلیسکوپیک ابزار مهم در آزمایشگاه هر مهندس برق است و به شما امکان می دهند سیگنال های الکتریکی را به دلیل تغییر در طول زمان مشاهده کنید، که می تواند در تشخیص اینکه چرا مدار تایمر 555 شما به درستی چشمک نمی زند یا اینکه چرا نویزساز شما به حداکثر سطح مزاحمت نمی رسد بسیار مهم باشد. برای آشنایی بیشتر با اسیلوسکوپ به این لینک مراجعه کنید.

اسیلوسکوپ

مولتی متر

مولتی متر که به عنوان ولت – اهم متر نیز شناخته می شود، یک تستر دستی است که برای اندازه گیری ولتاژ الکتریکی، جریان (آمپراژ)، مقاومت و مقادیر دیگر استفاده می شود. مولتی مترها در نسخه های آنالوگ و دیجیتال عرضه می شوند و برای همه چیز از تست های ساده مانند اندازه گیری ولتاژ باتری گرفته تا تشخیص عیوب و عیب یابی پیچیده مفید هستند. آنها یکی از ابزارهایی هستند که توسط برقکاران برای عیب یابی مشکلات الکتریکی در موتورها، لوازم خانگی، مدارها، منابع تغذیه و سیستم های سیم کشی ترجیح داده می شود. برای آشنایی بیشتر با مولتی متر به این لینک مراجعه کنید.

مولتی متر

سیگنال ژنراتور یا فانکشن ژنراتور

منبع سیگنالی است که قابلیت تولید انواع مختلف شکل موج را به عنوان سیگنال خروجی دارد. رایج ترین شکل موج های خروجی امواج سینوسی، امواج مثلثی، امواج مربعی و امواج دندانه ای هستند. فرکانس این شکل موج ها را می توان از کسری از هرتز تا چند صد کیلوهرتز تنظیم کرد. در واقع،  فانکشن ژنراتورهای ابزار بسیار متنوعی هستند زیرا قادر به تولید طیف گسترده ای از شکل موج ها و فرکانس ها هستند. در حقیقت ، هر یک از شکل های موج تولید شده برای گروه های مختلف برنامه کاربردی مناسب است. برای آشنایی بیشتر با سیگنال ژنراتور یا فانکشن ژنراتور به این لینک مراجعه کنید.

منبع تغذیه ac
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت